MVB

Kategorier:

Lister/dører/vinduer : Bomull/eggehvit

Hei. Etter en vannskade skal vår underetasje nå renoveres - og vi trenger innspill til farger som nå skal kombineres med de som allerede er der. 1. Entré/gang Dette er en smal yttergang + en større gang/trapperom, som nå skal få nye mørkegrå, helblanke fliser. Men det er mange vegger, dører og fargevalget her er vanskelig. Det har tidligere vært Pilasterblå på en langvegg, men dette oppleves som babyblå her og må bort. De andre veggene er hvite, men dører og lister er nok mer bomull/eggehvite, så det er mye som ikke stemmer her. Trappen er i lys tre/hvit, og det ene tilstøtende rommet er i Kveldshimmel. De andre er enda ikke malt. Vi ønsker å male entré/gang i en lys gråfarge og muligens også en gråblåfarge - det er viktig at rommet er lyst (mørke fliser), men samtidig ikke fargeløst .. Tanken er også å male veggene halvveis opp i trappen, slik at de møtes av overtasjens hvite farger. Det skal også settes inn hvite kommoder flere steder i disse rommene. 2. Tilstøtende rom Det er ett soverom i fargen Kveldshimmel/klassisk hvit, og et bad. Disse skal beholdes slik de er i dag. Men i tillegg er det to tilstøtende som må totalrenoveres (gulv i begge disse rommene er Pergo, grå fjelleik) a) Barnerom Dette er et lite gutterom, som vi tenkte kanskje kunne få lysgrå vegger og en mørk blågrå kontrastvegg - men disse fargene må jo stemme overens med entré/gang. b) Lekerom/gjesterom/kjellerstue Her er det kun to små vinduer høyt opp på veggen, så fargene kan ikke være for mørke. Men gjerne en kontrastvegg, pluss en eller lys farge for å skape et lyst og behagelig rom for både barn og gjester. Igjen må fargene stemme overens med fargene i entré/gang, da døren ofte står åpen .. Det vil bli satt inn klassisk hvite skap + reoler på dette rommet. I huset toppetasje er det brukt fargene DecoBlue, Warm Blush og Balanse. Men i underetasjen ønsker vi å bruke kombinasjonen av blått og grått, men samtidig gjøre etasjen så lys som mulig - uten at det blir helt fargeløst. Dører og lister som idag er i eggehvit, kan vi gjenre male i klassisk hvit, hvis det gjør det lettere å finne farger .. Kveldshimmel bør være utgangspunkt. Dette ble mange spørsmål - legger ved bilder og håper på tilbakemelding! :)

2017-10-05 11:54:00

Fargerådgiver svarer:

Hei 
Ønsker du å beholde  LADY 4618 Kveldshimmel og kombinere den med andre blå-toner er det  LADY 4017 Pilasterblå,  LADY 4638 Byge,  LADY 4477 Deco Blue og  LADY 4744 Sophisticated Blue som går lekkert ton i ton. Jeg opplever som deg at Pilaterblå ofte blir litt "babyblå" så kanskje du faktisk skal velge kveldshimmel også i gangen ? Se også på  LADY 10961 Raw Canvas sammen med blått og de grå flisene er den lekker så den kan være et godt alternativ til gangen. På barnerommet ville jeg valgt  LADY 7163 Minty Breeze som snakker godt med Balanse og resten av blå-fargene. Ønsker du grått på nien vegger så er  JOTUN 1024 Tidløs,  LADY 1391 Lys Antikkgrå,  LADY 1973 Antikkgrå,  LADY 1877 Valmuefrø og  LADY 1434 Elegant lekre sammen med detaljer i Bomull. :-) Velg gjerne vår vakreste veggmaling noensinne :pure den gir veggene et supermatt, mykt og eksklusivt utseende med en unik fargegjengivelse. Jotun garanterer riktig fargegjengivelse kun ved bruk av Jotuns produkter. Vi kaller det Jotun fargetrygghet. Lykke til :-)


Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Takk for gode innspill. Er det slik at noen av disse gråfargene kan fungere godt til både klassisk hvitt og eggehvit/bomull? Jeg har sett på Morgendis, Smooth White, Lys antikkgrå, Skumring, Demring, Kalkgrå - men blir ikke helt klok på hvilke som er lyse, og går fint mot både klassisk hvitt og eggehvitt/bomull. Du har rett i at jeg vil erstatte Pilasterblå, og har da vurdert Byge/ Linblå/ Blåis/ Industrial Blue. Disse har jeg også vurdert som kontrastvegger på tilstøtende rom. Vil noen av disse være fine mot noen av de lysere grå? Minty Breeze må jeg dessverre styre unna, da vi angrer på bruk av grønt (Balanse) i huset. Det bør heller gå i lysgrå og blå toner. Jeg ønsker å beholde Kveldshimmel på soverommet, men ikke bruke den i flere rom, heller bruke noe som går fint mot den når dørene står åpne. Som sagt, vil både listverk, vinduer og tak være i klassisk hvitt, mens dørene er mer eggehvit/bomull - men de kan jo males hvis det gjør kabalen enklere :) Gulvet vil bli gråbrun eik/ mørkegrå helblanke flis. Så er tanken å kombinere en lys grå farge med en sterkere og mer spennende blåfarge i hvert av rommene .. Da det ene rommet er barnerom er også spørsmålet om vi kan male disse fargene i Sens?

05/10/2017 22:08:40

Fargerådgiver svarer:

Kabalen blir enklere hvis alle hvite detaljer er i  LADY 9918 Klassisk Hvit men av gråfargen du nevner så er det  LADY 8470 Smooth White og   LADY 1391 Lys Antikkgrå fine til både  LADY 1453 Bomull,  JOTUN 1001 Egghvit og  LADY 9918 Klassisk Hvit. I tilegg kan jeg nevne  LADY 1973 Antikkgrå,  LADY 10679 Washed Linen,  LADY 0394 Varmgrå og  LADY 0553 Ascott. Hva du opplever som mørkt og lyst kan bare du svare på ingen av disse er mørke i mine øyne. Lykke til med alle valg og god helg  :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Flott! Da er spørsmålet hvilke blå farger som vil passe - hvordan vil Linblå/ Byge e.l. bli til f.eks. Lys antikkgrå eller Smooth White?

06/10/2017 12:43:37

Fargerådgiver svarer:

Begge er fine til disse gråtonen men:byge er den som harmonerer best med  LADY 4618 Kveldshimmel som du har og ønsker å beholde :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Hei igjen. Da er det bestemt at alle detaljer skal males i klassisk hvit, dette gjør det jo litt lettere. I gangen har jeg lyst til å kombinere en lys gråtone med en mørkere vegg (den som i dag er blå på bildene). Dette er jo en gang hvor barnehagebarn skal inn med støvler og parkdress, og da kan vel kanskje Byge være smart med tanke på skitne barnehender o.l.? Men ikke i matt, hvis jeg har skjønt det riktig? Tanken er altså å male hele den veggen som i dag er Pilatserblå i Byge, og resten av inn- og yttergang i enten Skumring eller Morgendis. Hva tenker dere om det? Gulvet er som dere nå ser i mørkegrå, blank flis - og møblene vil være hvite kommoder (Nordli fra IKEA). Ytterdøren skal også byttes ut til en hvit dør med vinduer, samt at taklampene skal byttes til noen som gir noe mer lys. Men det er kun ytterdør og et vindu i dette rommet, så derfor er tanken at en lys gråtone kan være lurt, for å ikke gjøre rommet mindre enn det er, men likevel har jeg lyst til å gjøre den ene veggen mørk (den får et helt annet lys på seg enn alle andre vegger, slik at å ha den i samme farge som de andre veggene blir rart d den blir seende ut helt annerledes). Det rommet man ser innenfor er malt i Kveldshimmel, så spørsmålet er jo da om Byge er en god ide eller om dere har andre forslag?

30/10/2017 11:09:17

Fargerådgiver svarer:

 LADY 4638 Byge er lekker så tommel opp :-) Velger du å male alle detaljer helt hvite i  LADY 9918 Klassisk Hvit er de nøytrale grå fine, men jeg vil veldig gjerne at du kikker på prøver for mange opplever dem som kjølig selv sammen med helt hvite detaljer. Skal du male dørene også i  LADY 9918 Klassisk Hvit ? Den nye og enda mattere  LADY Pure Color kan vaskes med lunkent vann og mikrofiberklut (ikke bruk såpe det er såpen som lager skjolder) så på veggen med  LADY 4638 Byge ville jeg valgt  LADY Pure Color, resten av de lysere veggene kan du gjerne velge  LADY Wonderwall som er enda mer slitesterk og vaskbar. Detaljer som dører, lister og vinduer maler du med  LADY Supreme Finish. Lykke til :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Ja, jeg har tenkt å male dørene også i klassisk hvit - er det en dum idé? Da går vi for Byge på den ene langveggen - men Skumring eller Morgendis på de resterende veggene, har du noen tanker om det? Vil Morgendis kanskje fort bli litt lilla? Og vil Skumring bli for lys til å sette noe som helst farge på veggene mot møbler i hvitt?

31/10/2017 10:01:35

Fargerådgiver svarer:

Dine lysforhold er avgjørende så du må hente prøver å se om  LADY 9904 Skumring blir kjølig og om den gir nok kontrast hos deg. Ut fra kun bilder er det umulig å svare på det :-) Male dørene helt hvite i samme tone som detaljer er lekkert, husk å vaske godt med  JOTUN Spesialvask Før Maling, slipe lett med fint slipepapir og grunne med  JOTUN Superheft Grunning før du som toppstrøk velger  LADY Supreme Finish i ønsket galns du får den i matt, silkematt, halvblank og superblank. Lykke til :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Takk for gode innspill - jeg tror du har rett i at dette blir for kjølig. Så nå har jeg malt en prøve av Antikkgrå, og det ser bedre ut enn jeg var redd for :) Tenker kanskje at jeg tar Antikkgrå på alle vegger, pluss Byge på den langveggen som i dag er Pilasterblå. Vil dette harmonere med ikea-hvite kommoder og nesten svart gulv?

01/11/2017 13:41:07

Fargerådgiver svarer:

Hei igjen. 
Ja jeg synes du kar kommet frem til en god fargekombinasjon. 
Tommel opp herfra :)

Send gjerne bilde av det ferdige resultatet! 
Lykke til :)

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Absolutt - det skal jeg gjøre! Men hva med tilstøtende rom, kjellerstue og barnerom? I kjellerstuen har jeg vurdert samme farger som i gangen (antikkgrå + byge), men på barnerommet har jeg ikke peiling, da fargene ser helt annerledes ut der inne.

02/11/2017 10:09:29

Kommentar

Da har jeg kjøpt Byge i nye Pure Color til langveggen i gangen. Hurra :) Men i kjellerstuen skal vi også ha en langvegg i Byge, og da har jeg lyst til å også male dør + lister i denne fargen. Damen i butikken var skeptisk - så da spør jeg dere; vil det bli fint - og i såfall hvilken malingstype bør brukes på lister/dør? I tillegg mente damen i butikken at Antikkgrå ble for mørk i en gang, at jeg burde ta Lys Antikkgrå. Hva syns du?

02/11/2017 16:01:44

Fargerådgiver svarer:

Monokromt uttrykk med dør og lister i samme farge som vegg er rå-lekkert så tommel opp. Dør og lister maler du da med  LADY Supreme Finish i matt eller silkematt :-) Det er vanskelig å si om en farge blir for mørk eller ikke uten å fysisk være i rommet så kjøp store A3 prøver av både  LADY 1391 Lys Antikkgrå og  LADY 1973 Antikkgrå, heng dem opp på veggen å se på dem i ulike lysforhold :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Har malt en prøve av både Antikkgrå og Lys antikkgrå, på alle veggene :) Men vanskelig å si, særlig siden lampene skal byttes ut - og jeg må bestemme meg før det. Vil noen av de bli helt feil, eller er noen av dem "safe" å velge? I kjellerstuen; hva med Demring på to vegger og Byge på én vegg (siste veggen er hvite skap)? Damen i butikken mente det kunne bli fargeforskjell om man malte matt på veggen og så malte lister/dør, men du mener det vil se fint ut? Bør jeg velge noe annet enn supermatt der? Og i gangen - kan jeg velge den nye supermatte eller må jeg høre på damen og ta silkematt?

02/11/2017 17:20:29

Fargerådgiver svarer:

Hei igjen :-) 
 LADY 1269 Demring er ikke super til  LADY 1453 Bomull LADY 1001 Egghvit og de grå med undertoner i gult så hos deg ville jeg valgt  JOTUN 1391 Lys Antikkgrå i gangen og  LADY 1973 Antikkgrå i kjellerstuen sammen med  LADY 4618 Kveldshimmel og  LADY 4638 Byge. Velger du supermatt vegg i  LADY Pure Color og detaljer i den litt blankere  LADY Supreme Finish silkematt så er det helt nydelig. Glans påvirker opplevelsen av fargen men fargen er den samme og effekten av matt og litt blankere er bare helt nydelig spør du meg. Jeg legger ved et blogg innlegg hvor du kan se hvor lekkert det er med samme farge på vegg og list. Skråller du deg ned til filmen der du ser vår fargesjef Lisbeth forteller om fargene ser du vegg og list i samme farge.  http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/lush-garden/

 LADY Wonderwall er mer vaskbar og slitesterk enn
 LADY Pure Color men hvor ofte vasker du veggene ?  LADY Pure Color vaker du med lunkent vann uten såpe og mikrofiberklut. Bruker du såpe så kan det sette skjolder på den helt matte vegg. Føler du deg usikker på produkter og produktvalg så ta en prat med våre eksperter på Teknisk Service de kan mer enn noen om våre produkter, du treffer dem på chat.jotun@edialog24.no eller 33 45 75 30

Lykke til med alle valg og god helg :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun

Kommentar

Min mann kastet et blikk på veggen i går og valgte umiddelbart Morgendis. Så da må jeg igjen tilbake i butikken ... male gangen morgendis og alle dører/lister klassisk hvitt. Samt langveggen i Byge. Så får vi håpe det ikke blir lilla eller blått :) ?!

03/11/2017 10:29:00

Fargerådgiver svarer:

Det vil tiden vise, lykke til og god helg :-) 

Line
Hilsen Line, Fargerådgiver Jotun